Kära tomma blanka sida

Ännu en gång sitter jag som handlingsförlamad och bara stirrar på dig. På hur fin och vit och oförstörd du är, och hur mina fingrar än dansar över tangenterna så blir det bara fel och klottrigt och fult och osammanhängande. Därför raderas meningarna lika fort och försvinner ut i cyberrymden igen, där kanske någon annan får tag i dom en vacker dag. 
 
Det är den 7 januari idag, men jag förmodar att ni håller reda på dagarna såhär efter nyår. Kanske har det gått en vecka sedan du rökte din sista cigarett. Eller en vecka sedan du började banta.  Eller en vecka sedan du var full och dansade på bord. Helt enkelt har det gått en vecka sedan det blev ett nytt år.
 
Det är vackert med nyårsafton tycker jag. Mest tycker jag om att betrakta människor som jag tycker om medan man skickar iväg raketer mot en mörk himmel. Hur ansikten lyses upp i grönt, rött, blått, guld och himlen blir ett eldhav medan alla förväntningar lyser ur stjärnklara ögon. Hur innerligt önskningar uttalas, tyst, tyst så att ingen hör. Ett roligare 2013. Ett bättre 2013. Ett mer äventyrligt 2013. Mer resor 2013. 
 
Magin varar bara några sekunder. Kanske är det en minut. Innan den sista raketen brunnit ut så har någon börjat gråta stora mörka mascaratårar för att inte rätt kille fanns till hands när klockan slog tolv, någon kräks upp den festliga middagen i en härlig symbios med billigt rödtjut och någon är bitter över sin arbetslöshet.
 
Det är värt att pulsa genom rosaröd snö med fläskfilébitar för de få sekunder innan klockan slår tolv, då alla tittar upp mot himlen och vågar hoppas.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0