Tisdag

Analyserar komplikationer
Vardagssituationer

Allt eller inget
Vinna eller förlora
Svart eller vitt
Har aldrig kunnat vara mellan.

Barndomen, minnet är fragmentariskt.
Sommarknän och sommarlov
Farmor som kokar knäck i juli.
Världens bästa farmor. Alla andra farmödrar gjorde bara sådant till jul.

Knäckkoket, idag är det fult. En manodepressiv farmor som i sina galnaste stunder ställde sig för att koka knäck trots 25 graders värme utanför. Hon spiller den kokande massan här och där men märker inte, ignorerar.

Hon är röd på ena handen
Har du bränt dig farmor du är röd på handen
Det här, undrar hon och slickar bort smeten som ligger mot handen och bränner och bränner och blir röd vid munnen istället
För smeten är väldigt varm
Jag förstår det och är fem eller kanske sex år och har hängselbyxor på mig.

Hon nynnar samma melodi om och om och om igen. Den tar aldrig slut.

"Den stelnar lite dåligt" den här säger hon och tittar länge på innehållet i den rödrutiga pappersformen.

Vi sitter ute i solen och äter knäcksmet ur kastrullen med tesked.
"Nu har vi det bra" suckar farmor. "Ja nu har vi det bra" svarar jag.
Hon nynnar sin evighetsmelodi och jag sparkar med fötterna i gruset.

Jag är allt eller inget, noll eller hundra
Svart eller vit
Och det skrämmer ibland.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0