OHANA

Jag var sju år första gången som du vände ryggen mot mig
Du gick iväg
Fort, bestämt
Med fotriktiga kängor och en grön ylletröja
Du pratade aldrig.
Jag undrade så många gånger
om jag gjort något fel
Om detta var ett tyst straff
för att jag betett mig illa.
Jag var nio år när Storebror
blev hämtat på akuten
Alkoholförgiftning, sa de
Att Storebror kunde kvävts av sin egen tunga
I en gränd där han bara låg och kräktes
Fånigt tyckte jag.
Min storebror som är så stor
borde kunnat ha ställt sig upp
och låtit bli att svälja tungan.
Jag var tio år när världen ramlade över mig
När jag insåg att jag inte ville bli vuxen
Inte stor
Jag var så rädd för allt att den omtalade väggen
Den som alla förr eller senare springer in i
Var min enda utväg.
Jag gick i fjärde klass men var så rädd för livet
Att jag föredrog döden.
"Att flickan ritar gravstenar med sitt eget namn på oroar föräldrarna"
står det i mina journaler.
Jag skulle fylla tolv när jag blev utskriven från BUP
Utskriven från mina ätstörningar
Ivägskickad från viktkontroller och sonder
Bortflyttad från min egen ångest
som jag lyckades lämna kvar där.
Jag hade fyllt tretton när jag, nyfiket
Läste dina mail
Jag var tretton år när jag visste
Att det fanns en annan kvinna i ditt liv
Som inte var min mamma.
Jag var tretton år när världen jag nyss byggt upp
Återigen raserades
Jag var tretton år när jag insåg
att Hemligheten skulle förgöra mig
Jag var tretton år
När jag grät okontrollerat i min mammas famn
Det var en regnig natt
När skillsmässopapperna skickades in.
Jag var femton år när jag förstod
Att man inte kommer någonstans utan sin familj.
Jag var femton år när jag bestämde mig för att förlåta
Packa ryggsäcken
Med allt som någonsin gjort ont
Och elda upp den, en gång för alla.
Ohana. De fem bokstäverna står inristade i min nacke i all evighet. Trots moralkakor om att vänta tills min 18års-dag kan jag inte ångra.

Kommentarer
Postat av: Ilona

Du är så otroligt duktig på att skriva så jag blir alldeles tagen. Att förlåta är stort men det är en viktig bit att kunna för innerst inne mår man bättre då tror jag.



Kramar

2012-02-02 @ 11:33:54
Postat av: Å

Kramar om.....

2012-02-03 @ 07:14:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0