vill du se en stjärna, se på mig

så sjöng en svensk operasångerska vid namn Zara Leander. Hon blev känd som primadonna, och vart väldigt omtyckt speciellt i Tyskland, där hon vistades under andra världskriget.
Hon blev utpekad som både spion och Hitlers älskarinna, men det finns en bok som heter just sanningen om Zara Leander, skriven av Bosse Schön.
" I Sverige blev hon utfryst och dåvarande Radiotjänst som vägrade att spela hennes musik. Men av dokumenten i säpoakten framgår att anklagelserna mot Zarah Leander var lögn och att hon utsattes för en hänsynslös historieförfalskning.
Idag har jag iallafall kollat på stjärnor.


Jag gillar kalla höstkvällar när luften inte är kvälmig och sommrig, utan kallare, råare. Friskare.
Appropå det måste jag köpa en vinterjacka.
Och appropå att Zara Leander blev totalt utfryst av samhället, så fyller världens bästa malin femton år om bara några timmar.
Så med Zara i tankarna kommer vi ihåg hur lätt det är att bli kategoriserad, så det kanske är bäst för alla samtliga om vi slutar spendera våra idrottslektioner i killarnas dusch...

överochut, varulvstjut
/jb


Kommentarer
Postat av: malin arvidsson

men det är kul.

2009-09-27 @ 09:15:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0