splitter

Madicken är en riktigt bra film. En av mina favoriter, faktiskt. Abbe i filmen har två kaniner, en som heter Morsan, och en som heter Farsan. Morsan och Farsan trivs väldigt bra tillsammans, äter lite gräs och kanske parar sig då och då.

Jag har också en morsa, som är väldigt bra, ibland. Hon har en blogg, som heter alltminabarnskullefavetaomdeorkadelyssna.blogg.se, där hon skriver allt tjat som jag och mina syskon på senare tid utvecklat imunitet mot. Appropå syskon, barn. Barn är naiva små varelser som ser regnbågar och starshine hästar överallt, som hela tiden tror det bästa om folk och ironi är inte uppfunnet i deras små fantasivärldar. Lika bra det.
Barn, är naiva nog att tro på evig kärlek och förstår inte vad ordet skilsmässa innebär. Tonåringar, däremot har börjat förstå. Börjat anta, att bakom sin välputsade fasad så finns det andra grejer än Barbie.
Tonåringar börjar med andra saker också, t.ex klämma finnar, raka sig och kanske tillochmed tjuvröka en cigarett eller sno en öl nån gång ibland. Läsa kan dom också, så här är ett udrag från morsans blogg; "Jag hatar dej. Du är det värsta och mest motbjudande as som jorden har frambringat möjligen med undantag av Adolf Hitler. Jag begriper inte hur jag kunde vara så in i helvete dum att jag skaffade barn med en sån fullblodsegoist som du.
Hade du nån typ av folkvett skule du skämmas så mycket att du aldrig mer gick ut."

Kanske att man som tonåring är så naiv så man tror att föräldrarna efter skillsmässan skulle kunna vara vänner,  eller kanske iallafall bete sig som vuxna. Men icke. Skriv hur mycket jävla skit du vill, men gör de fan inte så jag kan läsa det, eller någon annan i min bekantkrets heller. "Jaha, där går Jenny, hennes pappa bryr sig inte om henne." Du är ju dum i huvet, på allvar.

Min pappa är en hyvens karl, enligt många. Med sitt glada humör sprider han glädje omkring sig lika fort som herpes smittar på AndersOlofskolan. Men som vanligt så finns det två sidor av kakan. Det finns en annan sida, när en sönderstressad överviktig medelålders man kastar stolar omkring sig och skriker så husväggarna skakar. Han har väldigt mycket att göra, och har eget företag och stugby och det sjunde med det tredje. Jag är van, att bli prioriterad sist om han nu överhuvudtaget kommer ihåg mig alls.
Men jag är van. En tyst uppgörelse - att när jag är med honom ska jag hoppa runt och stå på händerna och visa människor vilken underbart sprattlig liten pappasflicka jag är.
Min fader går inte alls ihop med sin mamma, min farmor alltså ledes. Hon är manodepressiv, och har perioder när hon ska koka knäck mitt i sommaren, när hon ska stryka och sopa och dansa och steka sill helst allt på samma gång. Hon kan vara uppe flera dygn om hon inte tar sina piller, för att sen ramla ihop till en liten misserabel hög. För att sen ligga så ett tag, tills hon är igång igen.
Jag är säker på att han också har en komplicerad bokstavskombination (de har vi nog alla, om man söker tillräckligt) som är väldigt lik hennes.
Ett beroende, ett rus han måste få vardagligen för att veta att han duger. Och som nykterist är det svårt att hitta det på annat sätt. Så har min barndom sett ut, jag växte upp i ett rött timmerhus på landet. Med min mamma och mina syskon, och en man som kom förbi på middag när det passade. Numera står han och lagar middag alla dagar i veckan, gör pajer och rulltårtor, och har telefonen avstängd när han äter. Förtjänade inte jag din närvaro, pappa, undrar jag ibland. Din ansträngning, som du tydligen kan göra nu. Lite komiskt, att du väljer att bli hemmapappa när alla barn redan blivit stora. Och du kommer bli ledsen, pappa, när du inser att relationerna med dina barn endast är ytliga. Att du inte har en aning om, vilka dom är. Jag tycker synd om dig den dagen pappa, men du har bara dig själv att skylla.

en del, påstår att det är bra. att man får dubbel så många julklappar, födelsedagspresenter och istället för en familj får man två. det är lögn, eller kanske återigen naivt önskande. sanningen är den att numera har jag ingen, jag har bara splitter. 
- och ibland, kan jag inte låta bli att önska att vi låg där i en sopsäck på motorvägen. Inbuntade små blodiga foster, små oönskade sådana, trasslat ihop navelsträngar och armar och ben i varandra. Alla fyra. Om vi nu är till sånt stort besvär och bara strular till det med eran ledighet, menar jag.
/jb
 

Kommentarer
Postat av: En Nyman

Jag har aldrig läst en bättre blogg än denna. Och jag hoppas verkligen de på något sätt löser sig eller blir bättre på något vis!

2009-08-10 @ 02:12:59
URL: http://ennyman.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag vill bara ge dig en stor fet jävla kram Jenny! Ta vara på dig! <3

2009-08-10 @ 03:04:25
URL: http://tovelaurin.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag förstår inte varför du klagar Jenny? Visst dina föräldrar har skiljt sig och allt sånt, det förstår jag kan vara jobbigt! Men du HAR iallafall en pappa, han har varit där i alla år. Han kanske inte har varit en bra pappa men han har varit där, det vet du! Tänk på dom som inte har en pappa då! Det var ett bra inlägg, men alldeles för överdrivet!

2009-08-10 @ 15:07:21
Postat av: Carina

Ja kramar om dig vännen!! Jag vet att det är aldrig lätt när ens föräldrar skiljer sig, på nått knepigt sett blir det alltid barnen som hamnar emellan på nått sett, hamnar alltid i klem. Men kom ihåg en sak, en fruktansvärt viktig sak. Det är ALDRIG barnens fel att en familj splittras!!! Du är en stark tjej, som står med båda fötterna på jorden!Du gör redan det bästa av situationen, det blir aldrig bättre än man gör den till. Bra skrivet =)Kramizar

2009-08-10 @ 15:48:49
URL: http://cinahsspace.blogspot.com
Postat av: Jenny ;*

Anonym. Du får tro och tycka precis vad du vill, varsågod. Men du känner tydligen inte mig, och vet inte hur det känns att bli bortvald, av en förälder.

Du får mer än gärna skriva om ditt liv i din blogg, men just de - du vågade ju varken skriva adress eller ditt namn.

2009-08-10 @ 16:38:40
URL: http://bergvalljenny.blogg.se/
Postat av: johanna

du sätter ord på saker som jag tänkt så många gånger men aldrig fått ur mig riktigt, och du är verkligen otroligt duktig på att skriva! jag blir så ofta imponerad av din förmåga att alltid skriva precis som du känner och tycker.

många (och framför allt vuxna av någon anledning) säger ofta att de förstår hur det känns, det är aldrig barnens fel osv, men sanningen är ju att ingen, ingenalls kan förstå hur det känns när familjen splittras och det inte finns någonting annat du kan göra än att bara se på..

jag trodde (och tror väl) att mina föräldrar skulle kunna bete sig som vuxet folk och kunna prata med varann, men nu har det gått tre år och de skickar fortfarande meddelanden mellan oss barn trots att jag säger ifrån..

någonstans tror jag att din pappa, likaväl som min mamma, känner hur fel han gjort och på något sätt ångrar hur det blivit, men de är nog för stolta för att visa att de ångrar det och bara låter allt fortsätta gå sönder istället för att ta tag i saken och försöka laga relationen så gott det går.. för det spelar ingen roll hur mycket man själv försöker göra det bästa av situationen, man påminns ändå alltid om hur lite de verkar bry sig och då dras man ner på botten igen..

2009-08-10 @ 16:51:00
Postat av: ;*

jag läste både inlägget och kommentarerna, och jag vet hur det är att bli bortvald av en förälder.

för att min pappa skulle öppna ögonen behövdes ett samtal från sjukhuset som kanske inte va så smickrande för en fader att höra.



jag behöver dig fortfarande lika mycket jenny. jag undrar om du fortfarande behöver mig?

2009-08-10 @ 18:22:24
URL: http://anlieah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0